Sakk-magazin logo
Üvegsakk készlet
SAKK-LECKÉK

Sakk könyv reklám

ONLINE SAKKISKOLA







ONLINE




A SAKKOZÁS
világbajnokai




IN MEMORIAM




A sakkjáték szabályai


2. lecke


Az alapfogalmak (folytatás):

A bábok:
A sakkjátszma kezdetén mindkét fél 16-16 világos (fehér) illetve sötét (fekete) bábbal rendelkezik. Ezek a következők:

világos sötét
egy darab király
egy darab vezér
két darab bástya
két darab futó
két darab huszár
nyolc darab gyalog



A bábok közül a király, a vezér, a bástya, a futó és a huszár a tisztek. Az alapállásban a világos tisztek Világos alapsorán, az 1. soron, a sötét tisztek pedig Sötét alapsorán, a 8. soron helyezkednek el. A világos gyalogokat a 2. sorra, míg a sötéteket a 7. sorra állítjuk. A sakktáblát az alábbiak szerint kell felállítani:

Sötét
Alapállás
Világos
A játék menete:
A játékosok felváltva lépnek. A játszmát mindig világos kezdi. (Kezdéskor is csak egyet-egyet lépnek a játékosok.) Egy lépés során a játékos egyik bábuját az egyik mezőről a másikra helyezi a játék szabályainak megfelelően. Lépni kötelező. A játék addig folyik, amíg valamelyik játékos az ellenfele királyát meg nem mattolja. A játék végetérhet úgy is, ha valamelyik fél a küzdelmet feladja, de a játékosok döntetlenben is megegyezhetnek. Ha valamelyik fél lépésen van ugyan, de nem tud szabályosat lépni, és a királya sincs sakkban, akkor azt mondjuk, hogy patt. Patt esetén a játszma döntetlen eredménnyel ér véget.

A lépés:
A lépések során valamelyik bábunkat az egyik mezőről egy másik mezőre helyezzük. Általános szabály az, hogy bábjainkkal olyan mezőre nem léphetünk, ahol saját bábunk áll. Ha olyan mezőre lépünk, ahol ellenséges báb tartózkodik, akkor azt leüthetjük, azaz levehetjünk a tábláról (ütés). A leütött bábok a további játékban már nem vesznek részt. Saját bábunkat leütni nem lehet. Nem lehet leütni az ellenséges királyt sem. A speciális lépésekkel, mint a sáncolás, gyalogátváltozás és az úgynevezett "En Passant" (menetközbeni) ütés - később foglalkozom.

A bábok menetmódja:

KIRÁLY

A király tetszés szerinti irányban a szomszédos mezőre léphet, feltéve, hogy azt ellenséges báb nem támadja. A király ütésbe, azaz sakkba nem léphet. Az alábbi ábrán a világos király a d5, e5, f5, d4, f4, d3, e3, f3 mezőkre léphet. A király jele: K (nagy K betű).


Sötét
A király lépései az üres sakktáblán
Világos
A fenti állásban a világos király lehetséges lépéseit a következőképpen írjuk le:
  • Ke4-d5 vagy röviden Kd5
  • Ke4-e5 vagy röviden Ke5
  • Ke4-f5  vagy röviden Kf5
  • Ke4-d4 vagy röviden Kd4
  • Ke4-f4  vagy röviden Kf4
  • Ke4-d3 vagy röviden Kd3
  • Ke4-e3 vagy röviden Ke3
  • Ke4-f3  vagy röviden Kf3
Az alábbi állásban világos a királyával a d5, az e5 és az f5 mezőkre nem léphet, mert azokat ellenséges báb, a sötét király támadja. Ugyanígy a sötét király sem léphet a d5, az e5 és az f5 mezőkre, mert azokat a világos király is támadja.
 
Sötét

Világos

A király a legfontosabb báb. Ha a királyunkat megmattolják, elveszítjük a játszmát, ezért értéke felbecsülhetetlen. Ha a királyt megtámadják, azt mondjuk, hogy a király sakkot kapott. A sakkot mindig hárítani kell, azaz olyan lépést kell tenni a sakktáblán, hogy a király utána már ne álljon sakkban. Ha ilyen lépés nem lehetséges, akkor azt mondjuk, hogy a király mattot kapott. (A matt arab szó, jelentése: magatehetetlen; a király matt, azaz a király magatehetetlen.) A játék célja az ellenfél királyának a megmattolása.


Eddigi letöltések száma:
49143

Ellenőrző kérdések


Ez a lecke a http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.



ONLINE SAKKISKOLA



 Copyright, Honfi György, 2008