ONLINE
A SAKKOZÁS világbajnokai
IN MEMORIAM
|
A
sakkjáték szabályai
2. lecke
Az alapfogalmak (folytatás):
A bábok:
A sakkjátszma kezdetén mindkét
fél 16-16 világos (fehér) illetve
sötét (fekete) bábbal rendelkezik. Ezek a
következők:
|
világos |
sötét |
egy
darab király |
|
|
egy
darab vezér |
|
|
két
darab bástya |
|
|
két
darab futó |
|
|
két
darab huszár |
|
|
nyolc
darab gyalog |
|
|
A
bábok közül a király, a vezér, a
bástya, a futó és a huszár a tisztek. Az
alapállásban a világos tisztek Világos
alapsorán, az 1. soron, a sötét tisztek pedig
Sötét alapsorán, a 8. soron helyezkednek el. A
világos gyalogokat a 2. sorra, míg a
sötéteket a 7. sorra állítjuk. A
sakktáblát az alábbiak szerint kell
felállítani:
|
Sötét
Világos
|
A játék menete:
A játékosok felváltva lépnek. A
játszmát mindig világos kezdi. (Kezdéskor
is csak egyet-egyet lépnek a játékosok.) Egy
lépés során a játékos egyik
bábuját az egyik mezőről a másikra helyezi a
játék szabályainak megfelelően. Lépni
kötelező. A játék addig folyik, amíg
valamelyik játékos az ellenfele királyát
meg nem mattolja. A játék végetérhet
úgy is, ha valamelyik fél a küzdelmet feladja, de a
játékosok döntetlenben is megegyezhetnek. Ha
valamelyik fél lépésen van ugyan, de nem tud
szabályosat lépni, és a királya sincs
sakkban, akkor azt mondjuk, hogy patt. Patt esetén a
játszma döntetlen eredménnyel ér véget.
A
lépés:
A lépések során valamelyik bábunkat az
egyik mezőről egy másik mezőre helyezzük.
Általános szabály az, hogy bábjainkkal
olyan mezőre nem léphetünk, ahol saját
bábunk
áll. Ha olyan mezőre lépünk, ahol
ellenséges
báb tartózkodik, akkor azt leüthetjük, azaz
levehetjünk a tábláról (ütés). A
leütött bábok a további játékban
már nem vesznek részt. Saját bábunkat
leütni nem lehet. Nem lehet leütni az ellenséges
királyt sem. A speciális lépésekkel, mint a
sáncolás, gyalogátváltozás és
az úgynevezett "En Passant" (menetközbeni) ütés
- később foglalkozom.
A bábok
menetmódja:
KIRÁLY
A király tetszés szerinti irányban a
szomszédos mezőre léphet, feltéve, hogy azt
ellenséges báb nem támadja. A király
ütésbe, azaz sakkba nem léphet. Az alábbi
ábrán a világos király a d5, e5, f5, d4,
f4, d3, e3, f3 mezőkre léphet. A király jele: K (nagy K
betű).
|
Sötét
Világos
|
A
fenti állásban a világos király
lehetséges lépéseit a
következőképpen
írjuk le:
- Ke4-d5
vagy röviden Kd5
- Ke4-e5
vagy
röviden
Ke5
- Ke4-f5
vagy
röviden
Kf5
- Ke4-d4
vagy
röviden
Kd4
- Ke4-f4
vagy
röviden
Kf4
- Ke4-d3
vagy
röviden
Kd3
- Ke4-e3
vagy
röviden
Ke3
- Ke4-f3
vagy
röviden
Kf3
Az
alábbi állásban világos a
királyával a d5, az e5 és az f5 mezőkre nem
léphet, mert azokat ellenséges báb, a
sötét király támadja. Ugyanígy a
sötét király sem léphet a d5, az e5 és
az f5 mezőkre, mert azokat a világos király is
támadja.
|
Sötét
Világos
|
A király a legfontosabb báb. Ha a királyunkat
megmattolják, elveszítjük a játszmát,
ezért értéke felbecsülhetetlen. Ha a
királyt megtámadják, azt mondjuk, hogy a
király sakkot kapott. A sakkot mindig hárítani
kell, azaz olyan lépést kell tenni a
sakktáblán, hogy a király utána már
ne álljon sakkban. Ha ilyen lépés nem
lehetséges, akkor azt mondjuk, hogy a király mattot
kapott. (A matt arab szó, jelentése: magatehetetlen; a
király matt, azaz a király magatehetetlen.) A
játék célja az ellenfél
királyának a megmattolása.
|
|
|
Eddigi letöltések száma:
49143
Ellenőrző kérdések
Ez a lecke a
http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.
ONLINE SAKKISKOLA
Copyright,
Honfi György, 2008
|
|