ONLINE
A SAKKOZÁS világbajnokai
IN MEMORIAM
|
A
sakkjáték szabályai
3. lecke
Az alapfogalmak (folytatás):
A bábok menetmódja:
BÁSTYA
A bástya azon a soron, vagy azon a
vonalon léphet, amelyiken áll, tetszőleges
távolságra, de közbeeső saját, vagy
ellenséges bábot nem ugorhat át. Az alábbi
ábrán a d4 bástya a következő mezőkre
léphet: a4, b4, c4, e4, f4, g4, h4, d1, d2, d3, d5, d6, d7
és d8. A bástya jele: B (nagy B betű).
|
Sötét
Világos
|
Állítsunk egy világos király f4-re! A
világos bástya f4-re azért nem léphet, mert
ott saját tiszt áll, g4-re és h4-re pedig csak
úgy léphetne, ha a saját királyát
átugorná, ez pedig tilos.
|
Sötét
Világos
|
Most
állítsunk egy sötét királyt d7-re! A
világos bástya d8-ra nem léphet, mert
sötét figurát sem ugorhat át. Más
kérdés, hogy ebben az állásban
sötét következik, hiszen a
sötét király sakkban áll, és a
sakkból ki
kell lépnie.
|
Sötét
Világos
|
Egy bástyával a saját király
segítségével mattot is adhatunk az
ellenséget királynak. Egy lehetséges
mattképet láthatnak az alábbi ábrán.
|
Sötét
Világos |
Sötét
mattot kapott! A királya sakkban áll, hiszen a
világos bástya támadja. A sötét
király b7-re, c7-re és d7-re nem léphet, mert
ezeket a mezőket a világos király támadja. Ha
b8-ra, vagy d8-re lépne, továbbra is sakkban maradna,
mert a világos bástya továbbra is
támadná. Sötét a sakkot
hárítani nem tudja, tehát sötét mattot
kapott! |
|
|
Eddigi letöltések száma:
14293
Ellenőrző kérdések
Ez a lecke a
http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.
ONLINE SAKKISKOLA
Copyright,
Honfi György, 2008
|
|