Sakk-magazin logo
Üvegsakk készlet
SAKK-LECKÉK

Sakk könyv reklám

ONLINE SAKKISKOLA







ONLINE




A SAKKOZÁS
világbajnokai




IN MEMORIAM




A sakkjáték szabályai

3. lecke


Az alapfogalmak (folytatás):

A bábok menetmódja:

BÁSTYA

A bástya azon a soron, vagy azon a vonalon léphet, amelyiken áll, tetszőleges távolságra, de közbeeső saját, vagy ellenséges bábot nem ugorhat át. Az alábbi ábrán a d4 bástya a következő mezőkre léphet: a4, b4, c4, e4, f4, g4, h4, d1, d2, d3, d5, d6, d7 és d8. A bástya jele: B (nagy B betű).

Sötét
Alapállás
Világos

Állítsunk egy világos király f4-re! A világos bástya f4-re azért nem léphet, mert ott saját tiszt áll, g4-re és h4-re pedig csak úgy léphetne, ha a saját királyát átugorná, ez pedig tilos.

Sötét
A király lépései az üres sakktáblán
Világos
Most állítsunk egy sötét királyt d7-re! A világos bástya d8-ra nem léphet, mert sötét figurát sem ugorhat át. Más kérdés, hogy ebben az állásban sötét következik, hiszen a sötét király sakkban áll, és a sakkból ki kell lépnie.
 
Sötét

Világos

Egy bástyával a saját király segítségével mattot is adhatunk az ellenséget királynak. Egy lehetséges mattképet láthatnak az alábbi ábrán.

Sötét

Világos

Sötét mattot kapott! A királya sakkban áll, hiszen a világos bástya támadja. A sötét király b7-re, c7-re és d7-re nem léphet, mert ezeket a mezőket a világos király támadja. Ha b8-ra, vagy d8-re lépne, továbbra is sakkban maradna, mert a világos bástya továbbra is támadná. Sötét a sakkot hárítani nem tudja, tehát sötét mattot kapott!


Eddigi letöltések száma:
9558

Ellenőrző kérdések


Ez a lecke a http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.



ONLINE SAKKISKOLA



 Copyright, Honfi György, 2008