ONLINE
A SAKKOZÁS világbajnokai
IN MEMORIAM
|
A
sakkjáték szabályai
5. lecke
Az alapfogalmak (folytatás):
A bábok menetmódja:
FUTÓ
A futók átlós irányban
mozoghatnak, a világos színen álló
futó a világos színű átlókon, a
sötét színen álló futó pedig a
sötét színű átlókon. A futó a
bástyához hasonlóan tetszés szerinti
távolságra léphet, de közbeeső saját,
vagy ellenséges figurát a futó sem ugorhat
át. Az alábbi ábrán a d4-en
álló futó a következő mezőkre léphet:
a1, b2, c3, e5, f6, g7, h8, a7, b6, c5, e3, f2 és g1. A
futó jele: F (nagy F betű).
|
Sötét
Világos
|
A
fenti állásban a világos futó
lehetséges lépéseit a
következőképpen
írjuk le:
- Fd4-a1
vagy röviden Fa1
- Fd4-b2
vagy
röviden
Fb2
- Fd4-c3 vagy
röviden
Fc3
- Fd4-e5
vagy
röviden
Fe5
- Fd4-f6
vagy
röviden
Ff6
- Fd4-g7
vagy
röviden
Fg7
- Fd4-h8
vagy
röviden
Fh8
- Fd4-a7 vagy
röviden
Fa7
- Fd4-b6
vagy röviden Fb6
- Fd4-c5
vagy röviden Fc5
- Fd4-e3
vagy röviden Fe3
- Fd4-f2
vagy röviden Ff2
- Fd4-g1
vagy röviden Fg1
Állítsunk
egy világos király f6-ra, ekkor a világos
futó f6-ra azért nem léphet, mert ott saját
tiszt áll, g7-re és h8-ra pedig csak úgy
léphetne, ha a saját királyát
átugraná, ez pedig tilos.
|
Sötét
Világos
|
Most
állítsunk egy sötét bástyát
b6-ra. A d4-en álló világos futó b6-ra
léphet, az ott álló sötét
bástyát leütheti, de a "bástya
árnyékában levő" a7 mezőre nem léphet!
|
Sötét
Világos
|
Egy futóval és egy királlyal az ellenséges
királynak mattot adni nem lehet! Két futóval
azonban már mattolhatunk, egy lehetséges mattképet
láthatnak az alábbi ábrán:
|
Sötét
Világos
|
Sötét
itt mattot kapott. A királya sakkban áll, világos
d5-ön álló futója támadja. A
sötét király a7-re és b7-re nem mehet, mert
ezeket a mezőket világos királya ellenőrzi
(támadja) - a b7 mezőt a d5-ön álló
futó is -, b8-ra pedig világos d6 futója miatt nem
léphet.
|
|
|
Eddigi letöltések száma:
11897
Ellenőrző kérdések
Ez a lecke a
http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.
ONLINE SAKKISKOLA
Copyright,
Honfi György, 2008
|
|