Sakk-magazin logo
Üvegsakk készlet
SAKK-LECKÉK

Sakk könyv reklám

ONLINE SAKKISKOLA







ONLINE




A SAKKOZÁS
világbajnokai




IN MEMORIAM




A sakkjáték szabályai

6. lecke


Az alapfogalmak (folytatás):

A bábok menetmódja:

VEZÉR

A vezér úgy lép, mint a bástya és a futó, azaz mozoghat a sorokon, a vonalakon, mint a bástya és átlós irányban, mint a futó. Azt, hogy a vezér éppen milyen színű átlón mozoghat az határozza meg, hogy éppen milyen színű mezőn áll. A vezér a bástyához és a futóhoz hasonlóan tetszés szerinti távolságra léphet, mind a sorokon, vonalakon és az átlókon, de közbeeső saját, vagy ellenséges figurát nem ugorhat át. Az alábbi ábrán az e4-en álló vezér a következő mezőkre léphet: a4, b4, c4, d4, f4, g4, h4, e1, e2, e3, e5, e6, e7, e8, b1, c2, d3, f5, g6, h7, a8, b7, c6, d5, f3, g2 és végül a h1. A vezér jele: V (nagy V betű).



Sötét

A vezér lépései az üres sakktáblán
Világos


A fenti állásban a világos vezér lehetséges lépéseit a következőképpen írjuk le:
  • Ve4-a4 vagy röviden Va4
  • Ve4-b4 vagy röviden Vb4
  • Ve4-c4 vagy röviden Vc4
  • Ve4-d4 vagy röviden Vd4
  • Ve4-f4 vagy röviden Vf4
  • Ve4-g4 vagy röviden Vg4
  • Ve4-h4 vagy röviden Vh4
  • Ve4-e1 vagy röviden Ve1
  • Ve4-e2 vagy röviden Ve2
  • Ve4-e3 vagy röviden Ve3
  • Ve4-e5 vagy röviden Ve5
  • Ve4-e6 vagy röviden Ve6
  • Ve4-e7 vagy röviden Ve7
  • Ve4-e8 vagy röviden Ve8
  • Ve4-b1 vagy röviden Vb1
  • Ve4-c2 vagy röviden Vc2
  • Ve4-d3 vagy röviden Vd3
  • Ve4-f5 vagy röviden Vf5
  • Ve4-g6 vagy röviden Vg6
  • Ve4-h7 vagy röviden Vh7
  • Ve4-a8 vagy röviden Va8
  • Ve4-b7 vagy röviden Vb7
  • Ve4-c6 vagy röviden Vc6
  • Ve4-d5 vagy röviden Vd5
  • Ve4-f3 vagy röviden Vf3
  • Ve4-g2 vagy röviden Vg2
  • Ve4-h1 vagy röviden Vh1
Állítsunk egy világos király c6-ra, ekkor a világos vezér c6-ra azért nem léphet, mert ott saját tiszt áll, b7-re és a8-ra pedig csak úgy léphetne, ha a saját királyát átugraná, ez pedig tilos.

Sötét
A vezér lépései az üres sakktáblán
Világos

Most állítsunk egy sötét futót e6-ra. A e4-en álló világos vezér e6-ra léphet, az ott álló sötét futót leütheti, de a "futó árnyékában levő" e7, és e8 mezőkre nem léphet!
Sötét

Világos


Egy vezérrel és egy királlyal az ellenséges királynak lehet mattot adni! Ehhez az ellenséges királyt le kell szorítani a tábla szélére. Három típus mattképet láthatnak a következő ábrákon.

Sötét
Mattkép vezérrel
Világos

Sötét mattot kapott. Királya sakkban áll, világos f8-on álló vezére támadja. A sötét király c7-re, d7-re és e7-re nem mehet, mert ezeket a mezőket világos királya ellenőrzi - az e7 mezőt az f8-on álló vezér is -, c8-ra és e8-ra pedig azért nem léphet, mert akkor nem lépne ki a sakkból. 
Sötét
Mattkép vezérrel
Világos
Sötét itt is mattot kapott. Királya sakkban áll, világos d7-en álló vezére támadja. A világos vezér az összes olyan mezőt támadja, ahová a sötét király egyáltalán léphetne. A vezért le nem ütheti, mivel azt a d6-on álló világos király védi.
Sötét
Mattkép vezérrel
Világos
Sötét itt is mattot kapott. Királya sakkban áll, világos a8-on álló vezére támadja. A sötét király c7-re és d7-re nem léphet, mert ezeket a mezőket világos d6 királya ellenőrzi, b7-re, b8-ra és d8-ra pedig azért nem léphet, mert akkor nem lépne ki a sakkból. 


Eddigi letöltések száma:
11997

Ellenőrző kérdések


Ez a lecke a http://sakk.terasz.hu
weboldalon megjelent lecke átdolgozott változata.



ONLINE SAKKISKOLA



 Copyright, Honfi György, 2008